Th. Koops, J.W. Bijltje, F. Frijters - De canon

Wat elke Nederlander weten moet


De kennis van de vaderlandse geschiedenis is gebrekkig bij de Nederlanders, zo blijkt uit

een groots opgezette peiling. Ruim duizend mensen maakten voor het onderzoek een test,

gebaseerd op de historische canon voor het basisonderwijs. Slechts 17 procent van de ondervraagden

wisten dat Nederland pas in de 19e eeuw een koninkrijk werd en ongeveer de helft

kon niet vertellen welke eeuw bekend staat als de Gouden Eeuw.

Waar schort het bij uw kennis of waar zou u meer over willen weten? Een item uitkiezen

hoeft eigenlijk niet, want de regering liet een speciale canoncommissie een lijst van 50 onderwerpen

vastleggen waarvan elke Nederlander op de hoogte moet zijn: van de hunebedden

over Koning Willem I tot de Gasbel. De Nederlandse historische en culturele canon zag

het licht.

Met dit boek loopt de lezer moeiteloos en met plezier door het rijke Nederlandse heden en

verleden. Over elk onderwerp wordt verteld wat er over te weten valt. Bovendien is het boek

rijk geïllustreerd.

Maar deze Canon is meer dan zomaar een onderwerpenlijst. De regering heeft het zelf over

¿vensters op de geschiedenis¿. Door deze vensters kijken hoeft geen opdracht te zijn, maar is

een aantrekkelijke kans om alles weer in zijn groter geheel te zien. Wie zijn verleden kent, begrijpt

immers meer van het heden met al zijn eigenaardigheden. Bovendien schept het een band

tussen mensen. Een gezamenlijke taal, een gezamenlijke geschiedenis en een door iedereen

erkend gezag zijn de drie elementen die van een groep mensen een volk of een natie maken.

Voor wie in Nederland geboren is, mag de kennis van het verleden tot verplichte kost worden

verklaard. Maar ook voor nieuwkomers is het op de hoogte zijn van de achtergronden

van de culturele gemeenschap waar zij binnentreden, van groot belang, evenals het leren

van de taal.

Bovendien wordt deze canon ook opgenomen in de kerndoelen van het primair (bovenbouw)

en het voortgezet onderwijs (onderbouw). Dat betekent dat alle leerlingen van acht

tot veertien jaar zich kennis moeten verwerven van de vijftig vensters.

1. Hunebedden, ca 3000 voor Christus: Vroege landbouwers

2. De Romeinse Limes, 47 ¿ ca 400: Op de grens van de Romeinse Wereld

3. Willibrord, 658 ¿ 739: Verbreiding van het christendom

4. Karel de Grote, 742 ¿ 814: Keizer van het avondland

5. Hebban olla vogala, ca. 1100: Het Nederlands op schrift

6. Floris V, 1254- 1296: Een Hollandse graaf en ontevreden edelen

7. De Hanze, 1356 ¿ ca 1450: Handelssteden in de Lage Landen

8. Erasmus, 1466? ¿ 1536: Een internationaal humanist

9. Karel V, 1500 ¿ 1558: De Nederlanden als bestuurlijke eenheid

10. De Beeldenstorm, 1566: Godsdienststrijd

11. Willem van Oranje, 1533 ¿ 1584: Van rebelse edelman tot ¿vader des vaderlands¿

12. De Republiek, 1588 ¿1795: Een staatkundig unicum

13. De Verenigde Oostindische Compagnie, 1602 ¿ 1799: Overzeese expansie

14. De Beemster, 1612: Nederland en het water

15. De Grachtengordel, 1613 ¿ 1662: Stadsuitbreidingen in de zeventiende eeuw

16. Hugo de Groot, 1583 ¿ 1645: Pionier van het moderne volkenrecht

17. De Statenbijbel, 1637: Het boek der boeken

18. Rembrandt, 1606? ¿ 1669: De grote schilders

19. De Atlas Major van Blaeu, 1662: De wereld in kaart

20. Michiel de Ruyter, 1607 ¿ 1676: Zeehelden en de brede armslag van de Republiek

21. Christiaan Huygens, 1629 ¿ 1695: Wetenschap in de Gouden Eeuw

22. Spinoza, 1632 ¿ 1677: Op zoek naar de waarheid

23. Slavernij, ca. 1637 ¿ 1863: Mensenhandel en gedwongen arbeid in de Nieuwe Wereld

24. Buitenhuizen, 17e en 18e eeuw: Rijk wonen buiten de stad

25. Eise Eisinga, 1744 ¿ 1826: De Verlichting in Nederland

26. De Patriotten, 1780 ¿ 1795: Crisis in de Republiek

27. Napoleon Bonaparte, 1769 -1821: De Franse tijd

28. Koning Willem I, 1772 ¿ 1843: Het Koninkrijk van Nederland en België

29. De Eerste Spoorlijn, 1839: De versnelling

30. De Grondwet, 1848: De belangrijkste wet van een staat

31. Max Havelaar, 1860: Aanklacht tegen wantoestanden in Indië

32. Verzet tegen kinderarbeid, 19e eeuw: De werkplaats uit,de school in

33. Vincent van Gogh, 1835 ¿ 1890: De moderne kunstenaar

34. Aletta Jacobs, 1854 ¿ 1929: Vrouwenemancipatie

35. De Eerste Wereldoorlog, 1914 ¿ 1918: Oorlog en neutraliteit

36. De Stijl, 1917 - 1931 Revolutie in vormgeving

37. De Crisisjaren 1929 ¿ 1940: Samenleving in depressie

38. De Tweede Wereldoorlog, 1940 ¿ 1945: Bezetting en bevrijding

39. Anne Frank, 1929 ¿ 1945: Jodenvervolging

40. Indonesië,1945 ¿ 1949: Een kolonie vecht zich vrij

41. Willem Drees, 1886 ¿ 1988: De verzorgingsstaat

42. De Watersnood, 1 februari 1953: De dreiging van het water

43. De Televisie, vanaf 1948: Doorbraak van een massamedium

44. Haven van Rotterdam, vanaf ca. 1880: Poort naar de wereld

45. Annie M.G. Schmidt, 1911 ¿ 1996: Tegendraads in een burgerlijk land

46. Suriname en de Nederlandse Antillen, vanaf 1945: De kolonisatie van de West

47. Srebrenica, 1995: De dilemma¿s van vredeshandhaving

48. Veelkleurig Nederland, vanaf 1945: De multiculturele maatschappij

49. De Gasbel. 1959 ¿ 2030?: Een eindige schat

50. Europa, vanaf 1945: Nederlanders en Europeanen

Theo Koops doceert Maatschappijleer aan de Lerarenopleiding van Hogeschool INHOLLAND

in Amsterdam.

Jan Willem Bultje was achtereenvolgens leerkracht, uitgever voor

Teleac/NOT en Open Universiteit, programmamaker voor radio en tv en schrijver van non-fictie boeken voor jeugd en volwassenen.

Henk Frijters doceert Geschiedenis en Filosofie

aan het Emmaüscollege in Rotterdam.


Het boek de canon van Th. Koops, J.W. Bijltje, F. Frijters is op dit moment op voorraad in ons magazijn. De prijs is € 26,00 incl. gratis bezorging thuis of op het werk.


Th. Koops, J.W. Bijltje, F. Frijters boeken - De canon
ISBN 9789044122923
PAGINA’S 286
VERSCHENEN 11-07-2008
DRUK 1e druk
UITVOERING Zachte kaft
TAAL Nederlands
UITGEVER Garant
Vandaag voor 23:00 uur besteld, morgen in huis
Meer informatie
26,00
Bestel