Femke Deen - Publiek debat en propaganda in Amsterdam tijdens de Nederlandse Opstand

Amsterdam 'Moorddam' 1566-1578


Media en communicatie speelden een onmisbare rol in de Nederlandse Opstand. Op grote schaal zetten de partijen in het conflict verschillende media in om een breed publiek te betrekken bij de gebeurtenissen. Daardoor kon een levendig publiek debat ontstaan over de politieke en religieuze ontwikkelingen. Dat debat, waarin lokale thema's en actoren een doorslaggevende rol speelden, bepaalde in belangrijke mate de politieke agenda. In Moorddam. Publiek debat en propaganda in Amsterdam tijdens de Nederlandse Opstand (1566-1578) analyseert Femke Deen het gebruik van communicatievormen als petities, afkondigingen, pamfletten, liedjes en propagandabrieven in Amsterdam tijdens de beginjaren van de Nederlandse Opstand. Door op lokaal niveau te onderzoeken op welke manier de partijen communicatiemiddelen inzetten voor hun eigen doeleinden, blijkt hoe uitgekiend hun mediastrategieën waren. De vorm en inhoud van het debat werden voor een belangrijk deel bepaald door lokale facetten. De bestaande machtsverhoudingen in de stad beïnvloedden bijvoorbeeld de mate waarin de partijen het debat konden beheersen. Ook lieten de partijen zich leiden door lokale sentimenten en angsten bij hun keuze voor media en boodschappen. Door deze constante blootstelling aan politieke argumenten, ontstond uiteindelijk een kritisch en goed geïnformeerd publiek.



Femke Deen boeken - Publiek debat en propaganda in Amsterdam tijdens de Nederlandse Opstand
ISBN 9789089647054
PAGINA’S 296
VERSCHENEN 15-12-2014
DRUK 1e druk
UITVOERING Zachte kaft
Ook verkrijgbaar: e-book.
TAAL Nederlands
UITGEVER Amsterdam University Press
Levertijd: ongeveer 5-7 werkdagen
29,95
Bestel

Andere boeken van Femke Deen