Cor Molenaar - Het einde van concurrentie?

Zakendoen in de platformeconomie


Het koopgedrag van klanten, concurrenten en bedrijven verandert snel door de impact van netwerken, algoritmes en internet. Hierdoor veranderen marktomstandigheden, waardoor de concurrentie ook verandert.

Hoe kun je nog concurreren met grote interne aanbieders als Bol.com, Amazon.com of Zalando.com? De concurrentiestrijd vindt niet langer meer plaats op basis van producten of prijs, maar op basis van klantbinding. Daarnaast komen er steeds meer platformen, de zogenaamde multisided platformen, die aanbieders en vragers met elkaar in contact brengen zoals Uber, Booking.com Thuisbezorg.nl of AirBnB. In de toekomst komt er concurrentie tussen deze platformen en netwerken. Moet je nu mee doen? Hoe kan je nog onderscheidend zijn? Dit is de vraag voor ieder bedrijf in de consumentenmarkt, maar zeker ook in de business to business markt.

• Moet je direct gaan verkopen of via winkels/distributeurs?

• Implodeert de supply chain of is er nog een toekomst voor de groothandel en importeurs?

Relevante vragen die behandeld worden. Praktisch, toegankelijk en actiegericht. Natuurlijk met veel voorbeelden van Bol.com tot Bidfood en Amazon.com.

Dit boek slaat een brug tussen internet en de fysieke wereld, tussen oude verdienmodellen en nieuwe businessmodellen, tussen marketing en automatisering. Oude waarden van marketing, concurrentie en automatiseringstechnieken worden geanalyseerd en vervangen door nieuwe inzichten.

Iedere manager, directeur, IT, Marketing en Finance kan deze inzichten gebruiken voor strategievorming en voor het toekomstbestendig maken van de organisatie. Klantenbinding, gebaseerd op algoritmes en communities, wordt het concurrentiewapen voor de toekomst: verkoopstrategieën worden koopmotieven.

Cor Molenaar is Hoogleraar emarketing bij de RSM Erasmusuniversiteit, Directeur van het strategische adviesbureau eXQo consultancy te Oosterbeek en o.a. voorzitter van de Stichting Thuiswinkelwaarborg. Hij heeft veel boeken geschreven waaronder:einde van de massamarketing(1993), eStrategie (2000),De impact van de ik-cultuur (2003), het einde van winkels (2011) en De kracht van platformstrategie (2017)


Het boek het einde van concurrentie? van Cor Molenaar is op dit moment op voorraad in ons magazijn. De prijs is € 32,50 incl. gratis bezorging thuis of op het werk.


Cor Molenaar boeken - Het einde van concurrentie?
ISBN 9789024427284
PAGINA’S 192
VERSCHENEN 17-05-2019
DRUK 1e druk
UITVOERING Harde kaft
TAAL Nederlands
UITGEVER Boom uitgevers Amsterdam
Op werkdagen voor 23:00 uur besteld, morgen in huis
Meer informatie
32,50
Bestel

Andere boeken van Cor Molenaar

  • Cor Molenaar - Actie!
    Cor Molenaar - Actie!

    Consumenten blijven weg uit de winkelstraten en kopen massaal op internet. Ondernemers sluiten hun zaak, binnensteden zijn minder aantrekkelijk en winkelgebieden raken in verval. Wake up call We zien het om ons heen en lezen erover in de krant. De recent aangekondigde nieuwe…

    Lees meer...
    22,00
  • Cor Molenaar - Het einde van winkels?
    Cor Molenaar - Het einde van winkels?

    Winkels kennen zware tijden: recessie, lokale wetgeving, parkeerproblemen, internetverkopen en de sterke macht van leveranciers. Kopen op internet, 24/7, is een volwaardig alternatief geworden voor de lokale winkel met strikte openingstijden en een beperkt assortiment. Is er nog…

    Lees meer...
    37,50
  • Cor Molenaar - Red de winkel!
    Cor Molenaar - Red de winkel!

    Het gaat niet goed met de Nederlandse retailhandel. Omzetten stagneren en marges staan onder druk, terwijl internetverkopen met 10% stijgen per jaar. Naar een nieuw businessmodel Toch is er wel toekomst voor winkels. Juist nu internet het koopplatform van de toekomst is. Alleen…

    Lees meer...
    35,50
  • Cor Molenaar - Kijken, kijken ... anders kopen
    Cor Molenaar - Kijken, kijken ... anders kopen

    Nieuwe generaties kopen anders, leven anders en maken andere keuzen. Internet heeft ons denken, ons gedrag en onze communicatie drastisch veranderd. Toch worden de oude structuren van werken, wonen en winkelen krampachtig in stand gehouden, met problemen in de winkels en fricties…

    Lees meer...
    35,50
  • Cor Molenaar - De kracht van platformstrategie
    Cor Molenaar - De kracht van platformstrategie

    De kracht van platformstrategie gaat over nieuwe manieren om klanten en aanbieders bij elkaar te brengen of om diensten aan te bieden zoals gemeenten of zorginstellingen. Als mensen hun spullen niet meer in winkels kopen en hun hotelkamers niet meer bij de traditionele hotels…

    Lees meer...
    32,50
  • Cor Molenaar - Het einde van concurrentie
    Cor Molenaar - Het einde van concurrentie

    Het koopgedrag van klanten, concurrenten en bedrijven verandert snel door de impact van digitalisering. Hierdoor veranderen marktomstandigheden, waardoor de concurrentie ook verandert. Meedoen of toekijken? Hoe kun je nog concurreren met grote internet aanbieders als Bol,…

    Lees meer...
    24,99
  • Cor Molenaar - Actie!
    Cor Molenaar - Actie!

    Consumenten blijven weg uit de winkelstraten en kopen massaal op internet. Ondernemers sluiten hun zaak, binnensteden zijn minder aantrekkelijk en winkelgebieden raken in verval. Wake up call We zien het om ons heen en lezen erover in de krant. De recent aangekondigde nieuwe…

    Lees meer...
    14,99
  • Cor Molenaar - Het einde van winkels?
    Cor Molenaar - Het einde van winkels?

    Winkels kennen zware tijden: recessie, lokale wetgeving, parkeerproblemen, internetverkopen en de sterke macht van leveranciers. Kopen op internet, 24/7, is een volwaardig alternatief geworden voor de lokale winkel met strikte openingstijden en een beperkt assortiment. Is er nog…

    Lees meer...
    24,99
  • Cor Molenaar - Kijken, kijken... anders kopen
    Cor Molenaar - Kijken, kijken... anders kopen

    Nieuwe generaties kopen anders, leven anders en maken andere keuzen. Internet heeft ons denken, ons gedrag en onze communicatie drastisch veranderd. Toch worden de oude structuren van werken, wonen en winkelen krampachtig in stand gehouden, met problemen in de winkels en fricties…

    Lees meer...
    29,99
  • Cor Molenaar - Red de winkel!
    Cor Molenaar - Red de winkel!

    Het gaat niet goed met de Nederlandse retailhandel. Omzetten stagneren en marges staan onder druk, terwijl internetverkopen met 10% stijgen per jaar. Toch is er wel toekomst voor winkels. Juist nu internet het koopplatform van de toekomst is. Alleen wordt het anders dan we nu…

    Lees meer...
    29,99